5185 studio Followers

ANDY WAHLOL SUDAH ''LIKE'' ANDA BILA LAGI?

Monday, April 18, 2011

KARIKATUR ? POTRET ?

 ASSALAMUALAIKUM, 
salam sejahtera..  terlebih dahulu saya ucapkan  terima kasih pada yang  sudi menjenguk ke blog 5185 studio..  
kali ni saya nak sentuh pasal karikatur dan potret...  
kenapa baru SEKARANG nak sentuh pasal karikatur?  ......sebab ada lagi yang tak tahu apa itu KARIKATUR   DAN   ada lagi yang bingung lagi tentang karikatur.. 
ramai pelanggan saya yang beranggapan KARIKATUR adalah sama dengan POTRET.. 
karikatur dan potret tidak sama,tetapi ada kaitan antara satu sama lain..   

jom kita 'gali' apa itu KARIKATUR dan POTRET...   

KARIKATUR ?   
mengikut 
Kamus Dewan Edisi Empat
''karikatur gambar, ajukan suara, perangai, dll seseorang yg menekankan ciri-ciri tertentu utk berjenaka''   

mengikut  
Wikipedia  
''A caricature can refer to a portrait that exaggerates or distorts the essence of a person or thing to create an easily identifiable visual likeness.
In literature, a caricature is a description of a person using exaggeration of some characteristics and oversimplification of others.  Caricatures can be insulting or complimentary and can serve a political purpose or be drawn solely for entertainment. Caricatures of politicians are commonly used in editorial cartoons, while caricatures of movie stars are often found in entertainment magazines.  The term is derived from the Italian caricare- to charge or load.''  


POTRET?   
 Kamus Dewan Edisi Kedua 
-gambar yg diambil dgn menggunakan kamera. 
-gambar yg dilukis (biasanya gambar manusia). 
-memotret ; mengambil gambar dgn kamera. 
- melukis gambar; membuat lukisan.  

  so,korang dapat tangkap da? 
okey, aku permudah kan lah ye mengikut ''bahasa'' aku.  

KARIKATUR adalah lukisan yang di lukis ( sesuatu subjek ) 
dengan di tokok tambah bahagian tertentu ,  tetapi masih ada sifat-sifat nya yg boleh dikenali... 
biasa nya di lukis dengan ciri-ciri yang kelakar,senang cerita kita enjoy tengok karikatur..   

POTRET pula adalah lukisan orang ( wajah ) yang sama dengan rupa asal..         

karikatur yg saya lukis..                 


 lukisan potret Van Gogh,beliau sendiri yg lukis...bukan saya yg lukis..hehe

No comments: